Allehelgen

Da Jesus så skarerne, gik han op på bjerget og satte sig, og hans disciple kom hen til ham. Og han tog til orde og lærte dem: »Salige er de fattige... i ånden, for Himmeriget er deres. Salige er de, som sørger, for de skal trøstes. Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden. Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes. Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed. Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud. Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn. Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres. Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.

Prædiken

I dag mødes vi her i kirken som mennesker, der har døden inde på livet. Nogle af os har mistet en, der stod os nær i året der gik. For andre af os ligger tabet længere tilbage. Og hos hver især viser det møde med den sidste dag sig på forskellig vis.
Vi har måske mistet én, der kunne så meget, eller vidste så meget. Hvor skal vi nu vende os hen for at gøre dét og dét? Et menneske lever også i de små ting. Nu er der mad og håndelag, vi aldrig kommer til at opleve mere. Og hvem skal nu bære på hele denne viden og erfaring, som slægtled før os har samlet på? Vi er blevet en rådgiver fattigere.
Nogen af os har så svært ved at ryste sorgen af os. Man taler nogle gange om ?at miste en bedre halvdel?. Bogstaveligt skildrer talemåden en amputation. Sådan kan tabet opleves, som noget af en selv som rives bort. Dét gør ondt.
Så oplever man måske dage hvor vrede melder sig. Det er ikke logisk, men man kan føle det, som om dem vi mindes, har svigtet ved at forlade os. Måske tænker man på det man ikke nåede at få sammen: mere nærvær eller mere overblik, mere munterhed eller mere alvor. Man nages af tanken om, at nu er dét for sent.
Og der kan komme skyldfølelse: kunne jeg have gjort noget andet? Noget mere?
Og der kan være Frygt: For hver en afsked rykker også jeg tættere på det hemmelighedsfulde rige, der gemmer sig bag horisonten. 
Når alle disse følelser og tanker vælder frem, ja, så bliver jeg måske helt flov. Hvad ville mon de andre tænke, hvis de vidste hvad der rører sig herinde i mit bryst, spørger jeg måske mig selv, og skammer mig. Man kan føle sig så forkert, når man går med sorg i brystet. Så man får lyst til at Gemme det væk? Lyst til at gemme sig selv ? Beskytte sig hvis nogen kunne finde på at sige: du er forkert på den. Tag dig sammen!
?
Da jeg som ung led min første sorg, fandt jeg bag en gammel landsbykirkes tykke mure noget som jeg oplevede som en hule, hvor kunne gemme mig og ligesom slikke mine sår. Her inde var der et fortroligt rum. Beskyttet imod verdens krav om munterhed og lykke og overskud.
Herinde kunne jeg høre en hilsen fra en mand, som man fortæller om, at han kunne tale på vegne af den største. På vegne af Gud selv. Jesus:
I dag hører vi hans store hilsen fra Bjergprædikenen: Hans hilsen byder velkommen til dem, han kalder ?de fattige i ånden?, det er os, der har mistet handleevner, mangler en rådgiver måske, som vi der samles her i dag oplever det. Og han giver os et løfte om Guds rige hvor der er råd og vejledning.
For at vi ikke skal være i tvivl, lyder hans hilsen: Salige er vi, der sørger, og mærker vores mod blive stille og sagte i vores bryst. Vi skal nok få trøst, en gang.
Og videre: Salige er alle der kender denne længsel efter retfærdighed. Der er ikke noget forkert i at sjælen ligesom sulter og tørster efter noget vi aldrig har fået eller kan få på denne jord: Sjælens sult og tørst og længsel fortæller faktisk om en fylde! Og sjælesulten skal mættes, og sjæletørsten skal stilles! Kom bare indenfor med den!
Så taler han om barmhjertighed ? ord til de af os, der kender til skyldfølelse og kender til værdien af tilgivelse. Og han vil lægge os på sinde at vi aldrig må lade skyldfølelse knuse os. Gud er tilgivelse. Og skyldfølelse fortæller også om en sans for barmhjertighed.
Så fortæller Jesus om dem, med de rene, hjerter, dér hvor alt andet er skrællet af. Det kan man godt være bange for. At lægge sine våben, for et andet menneske, over for sig selv, overfor Gud: Men Gud siger gud for de øjeblikke, hvor vi tør, det vi frygter for: blotter hjerterne
Og så bliver vi, mødt med Guds hilsen og salighed, når vi kommer med øjeblikke, hvor vi har søgt fred og fordragelighed. Man kan så let blive mødt med hån og sladder og modstand, især i de sårbare stunder. Salige er de der viste venlighed i stedet. Og salige er de, der fandt fredelige veje bort fra hånen, uden om bitterhed, for dén er værst for den som bærer den i hjertet.
Ja, sådan lyder Guds hilsen herinde i kirkens hule: Salige er I, når man håner jer og forfølger jer på grund af mig og alt det jeg står for: trøst, retfærdighed, barmhjertighed, åbenhed, tilgivelse, ser skævt til disse kun alt for menneskelige behov og længsler, 
For alt dette, det er ikke tegn på svaghed, på afmagt, det er profetiske tegn, tegn på at også vi er af guds slægt. Ja, sådan udlægger Jesus sorgen i dens forskellige skikkelser: Det er Guds billede i mennesket der viser sig: i sorg over tab, i længsel efter fylde og mening, i barmhjertighedsgerning og i de store spørgsmål. Og sådan forbinder alt dét, vi bringer ind i kirkens hule her i dag, os med riget på den anden side horisonten, og de af vore kære som nu lever dér: 
Og så kan vi da med fortrøstning synge ordene fra salmen der skal slutte vores gudstjeneste i dag:
Og når en gang på Herrens bu
Vort timeglas udrinder
En evig sommer hos vor Gud
I Paradis vi finder.
Amen

Kontakt os

  • Holmsland Kirker
  • v/ Sognepræst Ole Lange
    Holmsland Præstegård
    Gadegårdsvej 3, Kloster
    6950 Ringkøbing

  • Tlf: 97 33 70 11
  • Email: hokl@km.dk
 

Accepter cookies fra dette website

Dette website bruger cookies til at følge din adfærd og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies i dine browserinstillinger

Jeg accepterer ikke cookies Jeg accepterer kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies